dinsdag 13 januari 2015

Een garage uit Grootegast

Op 27 december 2014 kocht ik bij een garage ub groortegast een ford mondeo .
Op weg naar de aankoop toe heb ik meerdere keren gevraagd of de auto gebreken had die ik kon gaan verwachten. Of ik grote onkosten in het komende jaar tegemoet moest zien. En of de motor sterk genoeg was om een twee-paards trailer te trekken. Volgens de verkoper geen enkel probleem. Sterkte auto, volledig nagekeken en geen gebreken die er aan zouden komen.
Tijdens de proefrit viel de motor uit bij hard afremmen. Wederom volgens de verkoper geen enkel probleem. De tank was leeg en de auto had lang stilgestaan. Dat was de enige oorzaak verzekerde hij mij en zo niet mocht ik terug komen.
Ik kwam terug. Binnen 5 dagen. Niet alleen viel de motor nog steeds uit, inmiddels brandde er ook een waarschuwingslampje op mijn dashboard. Een monteur van hem zou er naar kijken.
Een vriend met erg veel verstand van auto's was mee en melde dat dit beslist de kleppen en misschien ook de nokkenas was. Hij werd beschimpt en uitgelachen door de heer de v.
De dag erna kon ik mijn auto weer ophalen. Iets minder gerust ging ik ermee op pad. En inderdaad hij viel iets minder vaak uit maar binnen no time brandde er weer hetzelfde lampje
Afijn met de auto naar een onafhankelijke garage voor een advies. Die melde meteen dat dit beslist de kleppen waren. Uitleesrapport gemaakt zodat ik dat kon doorgeven. Contact opgenomen met de verkoper dat ik, binnen 8 dagen na aankoop, de koop wilde ontbinden of een reparatie verwachtte. De gegevens van de garage met bevestiging dat de kleppen en nokkenas kapot was gemaild als bewijs. Tevens door de garage op mijn hart gedrukt dat ik er niet meer mee zou rijden en zeker geen trailer er achter zou hangen.
Toen was het gedaan met de vriendelijke kant van de heer de V. ik heb zelden iemand mee gemaakt die zo bot, onbeschoft en provocerend is.
Na veel gedoe ( lees: een hoop juridische brieven) was hij bereid de auto terug te nemen minus 250 euro. Op mijn vraag waarom dat bedrag in mindering zou worden gebracht was zijn antwoord: "omdat ik dat bepaal".
Vandaag de auto terug gebracht. En wat schets mijn verbazing? Voor ik thuis was stond de auto alweer op marktplaats. Zonder vermelding van de kapotte kleppen, kapotte nokkenas en het risico op in elkaar draaien van de motor.
Zou hij de volgende koper, zodra deze de mankementen ontdekt, ook 250 euro in mindering brengen? Dan kun je nog eens een paar keer dezelfde auto verkopen namelijk... Dan levert steeds dezelfde kapotte auto verkopen hem fors geld op.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ford/m888421990-ford-mondeo-1-8-16v-cool-edition.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Enig speurwerk op internet bevestigde mijn vermoeden. Dit is een patroon van de betreffende verkoper. Inclusief het ongelooflijk onbeschoft reageren zodra iemand verhaal komt halen.
Onderstaand staan een paar linken naar een aantal andere klachten. En ik denk dat er nog veel meer is maar dat mensen het niet snel op internet zetten. Ook omdat je inderdaad misschien wel zelf mede verantwoordelijk bent voor foute keuzes in deze. Aan de andere kant, als ik iets koop verwacht ik dat de verkoper eerlijk is. En ik vind dat ik dat ook mag verwachten.
Een tweede reden waarom mensen het niet op internet zullen zetten zal misschien ook te maken hebben met de dreigende brieven die je ontvangt als je het er wel op zet. Vandaar dat hij hier niet ( meer) met naam bekend gemaakt wordt
Waarom ik het wel op internet zet?
Wel, ik heb fouten gemaakt. Daar leer ik van, maar het is een dure les. Een les die ik andere graag bespaar. Door deze info te delen weten mensen wat ze kunnen verwachten en zullen ze hem hopelijk iets minder naïef geloven dan ik heb gedaan.
Ik denk dat kopers elkaar op deze manier kunnen helpen bij het voorkomen hiervan. Misschien zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben en deze hier ook aan toe willen voegen?
Samen sterk...!!!
Dus wie dit wil delen...graag!



Ford Mondeo 1.8-16V Cool Edition

 204 x gezien  3 x bewaard als favoriet  sinds 12 jan. '15, 17:01
€ 1.295,00
KM stand
176.055
Bouwjaar
2002
Verbruik KM/L
12,66
Energielabel
B
Garantie
-
Wat kost de autoverzekering?
Bereken hier hoeveel u betaalt voor de autoverzekering.

Samenvatting

Merk & Model:Ford MONDEO
Bouwjaar:2002
Uitvoering:1.8-16V Cool Edition
Kenteken:08-JL-HD
Carrosserie:Stationwagon
APK tot:10 december 2015
Brandstof:Benzine
Kilometerstand:176.055 km
Transmissie:Handgeschakeld 5 versnellingen
Energielabel:B
Verbruik:12,66 km/l
Prijs:€ 1.295,00
Motorinhoud:1.798 cc
Garantie:-
Topsnelheid:192 km/h
Kosten p/m:€ 261,07
Vermogen:110 pk

Beschrijving

Bouwjaar: 2002
Kilometerstand: 176055 km
Versnellingtype: Handgeschakeld
Aantal deuren: 5
Brandstof: Benzine
Gewicht: 1332 kg
Cylinderinhoud: 1798 cc
Vermogen: 83 kW / 113 pk
APK datum: 10-12-2015
BTW/Marge: Marge
Kleur: zwart

Bijzonderheden
De motor tikt een klein beetje(rijdt er prima om) en vandaar deze scherpe prijs. Inruil bespreekbaar.

Optielijst
  • lichtmetalen velgen 16"
  • trekhaak
  • elektrische ramen voor
  • elek.ramen voor en achter
  • dakrails
  • lederen stuurwiel
  • buitensp. in carr. kleur
  • stuurbekrachtiging
  • airco
  • mistlampen voor
  • in delen neerkl. achterb.
  • hoofdst. voor en achter
  • afdekhoes
  • getint warmtewerend glas
  • side airbag(s)
  • dubbele airbag
  • startblokkering
  • buitensp. elektr. + verw.
  • c.deurv. met afst.bed.
  • stoel best. hoogte verst.
  • verstelbaar stuur
  • armsteun achter
  • ABS en EBD
  • Easy Sound System 4000
  • window airbags
  • Lichtmet. velgen
  • Metallic lak
  • Roofrails
  • Trekhaak

2 opmerkingen:

  1. Wat een goede post! http://zwembadselect.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hellen.
    ik heb vorige week een auto bij deze meneer gekocht, met nieuwe APK,
    geen oldtimer. een gewone auto
    er zou nu een nieuwe versnellingsbak in moeten.
    Ik ga proberen via de juridische weg mijn geld terug te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen